BRAT: Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate. Oamenii rămân fideli brandurilor de conţinut

BRAT: Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate. Oamenii rămân fideli brandurilor de conţinut
BRAT: Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate. Oamenii rămân fideli brandurilor de conţinut

Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate, spune Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), estimând, totodată, că, în următorii zece ani, 90% din populaţia oraşelor şi 70% din locuitorii de la sate vor avea acces la online.

Biroul Român de Audit Transmedia a anunţat că va pune la dispoziţia industriei de media şi publicitate cele mai importante concluzii ale studiilor pe care le desfăşoară, prin publicarea a trei concluzii generale legate de media, sub titulatura „BRAT – Tendinţe Media”.

Astfel, BRAT a prezentat concluziile în privinţa internetului. Conform asociaţiei, dincolo de imaginea cifrelor care prezintă măsura extinderii şi popularizării mediului online, asistăm la transformarea internetului dintr-un canal media într-o utilitate şi la modificarea percepţiei publicului în acest sens.

Generaţia tînăra, nativii erei digitale, învaţă de la vîrstele cele mai fragede să utilizeze internetul. În mediul urban, peste 95% din tinerii cu vîrste între 14-24 ani utilizează internetul, procentul depăşind 98% în Bucureşti şi oraşele mari. În mediul rural procentul este de 82%, dar, avînd în vedere rata de creştere accentuată, cel mai probabil procentele se vor egaliza în cîţiva ani. La 14 ani probabil nu toţi adolescenţii au voie să utilizeze gazele în gospodărie, dar 89% din ei utilizează internetul.

Pentru aceşti tineri internetul nu a apărut ca un canal media. Ei întreabă de accesul la internet la hotel sau la restaurant, aşa cum generaţia adultă întreba de apă sau de căldură cu ani în urmă. Această tendinţă, mai evidentă în cazul tinerilor, se menţine şi în rîndul populaţiei adulte. Internetul a devenit un facilitator, un mijloc ce răspunde unei serii întregi de nevoi: informare, comunicare, interactivitate, divertisment, educare, achiziţie de bunuri şi servicii, găsirea unui loc de muncă sau vânzarea unui obiect vechi.

Mediile aşa-numite tradiţionale – presa scrisă, radioul, televiziunea, panotajul – au suferit transformări ale conţinutului, mesajelor, modului de a comunica cu oamenii, dar ele fundamental au rămas medii de comunicare, fiind imposibil să se distanţeze de scopul pentru care au fost create: informare, educare, divertisment. Pe lîngă ele s-au creat servicii ce au devenit ele însele utilităţi: transmisia undelor radio şi TV, cablul TV, difuzarea de presă. Internetul a produs însă cea mai serioasă şi importantă schimbare: a desprins conţinutul de canalul său original şi l-a retransmis, fie el conţinut scris, audio sau video, prin propriile mijloace specifice, precizează BRAT.

Potrivit asociaţiei, internetul va ajuta la diversificarea şi îmbogăţirea canalelor tradiţionale sau le va limita puterea. Televiziunea a început deja să se schimbe, 12% dintre români au deja „smart TV” şi încep să îl utilizeze ca atare, vizualizarea emisiei TV liniare este în descreştere peste tot în lume. Panotajul şi radioul, chiar dacă mai puţin influenţate, vor învăţa să profite de noua platformă şi să îşi îmbogăţească oferta pentru propriul public.

Pe de altă parte, presa scrisă, chiar dacă a fost cea mai afectată pînă în prezent pierzînd supremaţia asupra informaţiei scrise, a generat unele dintre cele mai puternice branduri online. Oamenii obişnuiţi să citească vor citi în continuare conţinutul, brandul cunoscut, schimbînd doar platforma, mai spune BRAT.

Pe lîngă eliminarea barierelor geografice, socio-culturale, informaţionale şi deschiderea de noi oportunităţi pentru afirmarea individuală, mediul online a atras şi dezvoltat răspunsuri la toate nevoile şi obiceiurile de zi cu zi ale oamenilor. Utilizarea internetului nu trebuie asimilată cu accesarea unor site-uri de conţinut, ea vizează multe alte scopuri: 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru folosirea e-mailului, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru căutare de informaţii, 20% pentru jocuri de noroc si pariuri sportive etc.

Această interdependenţă se manifestă în acoperirea, într-o măsură din ce în ce mai mare, a nevoilor zilnice folosind mediul online. 30% din populaţia din mediul urban face cumpărături pe internet, procentul urcând la 47% în rândul tinerilor 14-24 ani, în timp ce 26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 ani realizează operaţiuni bancare online lunar, iar 58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziţie pentru un produs.

Internetul se maturizează, se transformă şi se dezvoltă continuu, mai spune BRAT. În prezent este o utilitate pentru tot mai mulţi oameni. Având în vedere ritmul actual de creştere, BRAT estimează că în România, în umătorii zece ani, 90% din populaţia oraşelor şi 70% din populaţia satelor vor avea acces la această utilitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *