Lege: Taxa pe sticle şi borcane

Lege: Taxa pe sticle şi borcane

Potrivit OUG 74/2018, începând cu dată de 31 martie, magazinele care vând produse în ambalaje reutilizabile – adică acele ambalaje create şi puse pe piaţă special pentru a fi refolosite – vor avea o serie de noi obligaţii. Mai exact, aceste magazine trebuie să îl informeze pe client că valoarea fiecărui ambalaj reutilizabil este de 0,5 lei şi să evidenţieze pe bon această valoare; să preia, la cerere, ambalajele reutilizabile de la client, în regim de garanţie; să-i returneze clientului, la cerere, în baza bonului fiscal, 0,5 lei pentru fiecare ambalaj reutilizabil returnat.

Noul sistem de reciclare gândit de Guvern nu poate fi aplicat încă
Ce este, de fapt, ambalajul reutilizabil? OUG 74/2018 nu oferă o lista exhaustivă cu aceste ambalaje – pe care să figureze, spre exemplu, sticle, borcane sau butoaie cu diverse gramaje etc. – ci îl lasă pe producător să stabilească singur care dintre ele merită refolosite, arată ziare.com. În plus, ordonanţa prevede că producătorul trebuie să scrie pe etichetă dacă ambalajul este reutilizabil, astfel încât să ştie şi clientul că îl poate returna, contra garanţiei de 0,5 lei. Guvernul a considerat că acest sistem merită impus prin ordonanţă de urgenţă pentru că va creşte rapid numărul de ambalaje care – în loc să ajungă la gunoi şi să polueze – vor fi repuse în circuitul de producţie. În realitate – deşi ideea de a reutiliza ambalaje e bună – noul sistem de reciclare gândit de Guvern nu va putea fi aplicat de-acum. În primul rând, supermarketurile nu au încă nici spaţii şi nici circuite de lucru pentru preluarea ambalajelor reutilizabile. Contactat de curând, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), George Bădescu, a spus că reciclarea, în sine, este necesară. Dar că pentru implementarea sistemului impus de OUG 74/2018 va fi nevoie de o perioada de adaptare.

Legea spune că o sticlă de bere sau un borcan, spre exemplu, indiferent de caracteristicile tehnice, sunt considerate reutilizabile numai dacă producătorul le declara că atare. Aşa se face că producătorul poate declara că o sticlă de 0,5 litri cu bere sau un borcan de 800 de ml cu murături livrate unui restaurant sunt reutilizabile (pentru că şi le poate recupera uşor), dar că alte ambalaje similare, livrate unui magazin, nu sunt reutilizabile (din cauză că ar fi greu sau chiar imposibil de recuperat). Potrivit legii, în 2019, atât producătorii cât şi comercianţii se vor putea acomoda cu sistemul de returnare a ambalajelor. Începând cu anul 2020, însă, producătorii vor fi obligaţi să folosească din ce în ce mai multe ambalaje reutilizabile. Iar până 2025, un sfert dintre ambalajele folosite de producători vor trebui să fie reutilizabile. Asta dacă legea nu se va schimba între timp.

Nimeni n-ar putea spune cu certitudine, momentan, ce şi când se va întâmpla, în acest sens. S-ar putea chiar să mai dureze o vreme până va exista un răspuns clar la această întrebare. Motivul: în condiţiile în care sistemul de returnare a ambalajelor nu e încă pus la punct, e foarte posibil să nu vedem prea curând, pe rafturile marilor magazine, produse în ambalaje reutilizabile. Prin urmare, nu numai că există mari şanse ca măsura să nu se aplice începând de-acum, ci e posibil ca nici măcar anul acesta să nu fie implementată în realitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *