În dezbatere publică: Cât vor plăti şoferii pentru RCA în următoarele şase luni

În dezbatere publică: Cât vor plăti şoferii pentru RCA în următoarele şase luni
În dezbatere publică: Cât vor plăti şoferii pentru RCA în următoarele şase luni

Cea mai scumpă poliţă pentru o persoană fizică ajunge la 3.087 lei/an, cea mai ieftină – 541 lei

Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de Hotărîre de Guvern care fixează preţurile maxime pentru poliţele asigurărilor obligatorii de tăspundere civilă auto (RCA), persoanele fizice urmînd să plătească, la tarifele îngheţate de Guvern, între 541 lei şi 3.087 lei pe an, în funcţie de vîrstă şi de capacitatea cilindrică a motoarelor. Teoretic, preţurile ar putea fi ajustate de către firmele de asigurări în funcţie de istoricul daunelor şoferilor, însă sistemul bonus/malus nu este implementat integral în România.

Cel mai mult vor plăti tinerii cu maşini puternice

Tinerii cu maşini puternice vor plăti cele mai scumpe poliţe RCA, iar persoanele de 60 de ani, care conduc maşini cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1,2 şi 1,4 litri, cele mai mici poliţe. Astfel, un şofer cu vîrsta de pînă la 25 de ani va plăti 3.087 de lei pentru o asigurare pe un an. Este cel mai mare nivel al unei prime de asigurare. De fapt, tinerii vor plăti cel mai mult, comparativ cu celelalte categorii de vîrstă, indiferent de capacitatea cilindrică a maşinii. Pentru şoferii cu vîrste de sub 25 de ani care conduc o maşină cu motor cu o capacitate între 2 şi 2,5 litri, prima este de 2.129 de lei, cei de aceeaşi vîrstă care au maşini cu motoare între 1,8 şi 2 litri vor plăti 1.516 lei, ajungîndu-se ca la cele mai populare maşini, nivelurile maxime ale primei RCA să fie de 1.166 de lei pentru maşini cu cilindree de 1,4-1,6 litri, şi de 985 de lei, pentru tinerii sub 25 de ani care au maşini cu cilindree cuprinsă între 1,2 şi 1,4 litri. La polul opus se situează persoanele cu vîrste de peste 60 de ani. Cea mai ieftină asigurare RCA costă 541 de lei, dacă este vorba despre o maşină cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1,2 şi 1,4 litri. De fapt, pentru fiecare grupă de cilindree, RCA plătit de persoanele de peste 60 de ani este la jumătate faţă de nivelul plătit de un tînăr cu vîrsta de pînă la 25 de ani. Criteriul geografic, adică oraşul din care este şoferul, nu mai contează în calculul primei RCA.

Măsură fără precedent

Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, Ordonanţa de Urgenţă care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, prin fixarea unor preţuri maxime de către ASF. Măsura este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană. Tarifele maxime au fost stabilite într-o şedinţă specială a conducerii ASF, care a avut loc în 5 octombrie, însă pentru a intra în vigoare este necesară aprobarea Hotărîrii de Guvern cu tarifele de către Executiv, apoi publicarea actului normativ în Monitorul Oficial. Potrivit anexei care face parte din proiectul de HG publicat de Ministerul Finanţelor, pentru o maşină deţinută de o persoană fizică, cu o capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, o poliţă RCA va costa, pe perioada de şase luni cu preţuri „îngheţate“ de Guvern, cel mult 547 lei pentru o persoană cu vîrsta peste 60 de ani, 618 lei pe an pentru vîrsta între 51 şi 60 de ani, 624 lei pentru 41-50 ani, 617 lei pentru 31-40 ani şi 997 lei pentru tinerii şoferi, cu vîrsta sub 25 de ani. Potrivit specialiştilor, chiar dacă tarifele fixate sînt considerate maxime, este de aşteptat ca toţi asigurătorii de pe piaţă să vîndă poliţele doar la preţul maxim, pentru a reduce pierderile cauzate de îngheţarea preţurilor.

Cum se stabilesc tarifele

Teoretic, tarifele ar trebui să fie mai mari pentru şoferii cu daune şi mai mici pentru cei fără daune, prevede proiectul. „Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale“, arată proiectul de HG. Pentru categoria cea mai răspîndită, a maşinilor cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, o poliţă RCA va costa 541 lei pentru un şofer cu vîrsta peste 60 de ani, 611 lei pentru cei cu vîrsta cuprinsă între 51 şi 60 de ani, 617 lei pentru 41-50 ani, 610 lei pentru 31-40 ani, 800 lei pentru 26-30 ani şi 985 lei pentru tinerii sub 25 de ani. Pentru maşinile cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.401 şi 1.600 cmc, poliţele RCA au un preţ anual cuprins între 629 lei şi 1.166 lei, în funcţie de vîrsta şoferilor, pentru categoria 1.601/1.800 cmc, preţul variază între 691 lei şi 1.294 lei, iar pentru maşinile cu capacitate cilindrică între 1.801 şi 2.000 lei, o poliţă costă între 798 şi 1.516 lei. Cele mai scumpe poliţe sunt pentru bolizii cu capacitate cilindrică de peste 2.500 cmc, preţurile RCA fiind, în acest caz, cuprinse între 1.559 lei şi 3.087 lei.

Poliţe între 885 şi 1.285 de lei pentru maşinile înmatriculate pe firme

Pentru autoturismele înmatriculate pe firme, poliţele RCA costă între 885 lei pe an, pentru capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, şi 1.285 lei, pentru un bolid cu peste 2.500 cmc. Preţul maxim al poliţei RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone, înmatriculat pe firmă, va fi de 7.534 lei. Firmele de asigurări care vînd poliţe peste preţurile maxime fixate de Guvern riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 50.000 lei, la care se pot adăuga sancţiuni complementare decise de către ASF. Preţurile au fost stabilite de către ASF pe baza unei formule de calcul. Astfel, tariful include „frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întîmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%)“. Pe baza acestei formule s-au stabilit tarifele care vor fi în vigoare timp de şase luni.

Asigurătorii şi brokerii se opun măsurii

Guvernul a motivat îngheţarea preţurilor, în proiectul de Hotărîre, prin „împrejurările excepţionale, precum disfuncţionalitatea evidentă a pieţei asigurărilor obligatorii auto din România, consecinţă a ieşirii recente din piaţa asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum şi a situaţiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăţi din piaţă, fapt ce a generat o evoluţie ascendentă a primelor medii pe piaţă“. Argumentele sînt respinse de asigurătorii de pe piaţă, dar şi de brokeri, care se opun măsurii. Totuşi, proiectul de HG a primit aviz favorabil de la Consiliul Concurenţei, instituţie care ar trebui să se asigure că pe piaţă funcţionează competiţia în mod corect. Piaţa RCA este zguduită de probleme, în condiţiile în care două companii de pe piaţă, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama şi Uniqa.

Cît se va plăti pentru cele mai populare maşini

Autoturismele cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1,2 şi 1,6 litri sînt cele mai întîlnite.
Pentru grupa 1,2-1,4 litri, nivelurile maxime sînt următoarele:
• sub 25 de ani 985 de lei
• 26-30 de ani 800 de lei
• 31-40 de ani 610 lei
• 41-50 de ani 617 lei
• 51-60 de ani 611 lei
• peste 60 de ani 541 lei

Pentru grupa 1,4-1,6 litri, nivelurile maxime sînt următoarele:
• sub 25 de ani 1.166 lei
• 26-30 de ani 942 lei
• 31-40 de ani 712 lei
• 41-50 de ani 721 lei
• 51-60 de ani 714 lei
• peste 60 de ani 629 lei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *