Guvernul a modificat şi completat, miercuri, legislaţia achiziţiilor publice, pentru a permite, ulterior, încheierea de contracte pentru achiziţiile directe mici fără publicarea prealabilă în SEAP a anunţului, iar criteriul preţului cel mai scăzut este eliminat la proiectare şi execuţie.
Noile prevederi sînt incluse într-o ordonanţă de urgenţă adoptată ieri de Guvern, avînd rolul să fluidizeze procesul de atribuire a contractelor publice, în condiţii transparente, contribuind astfel la implementarea proiectelor de investiţii publice într-o perioadă mai scurtă de timp, informează Guvernul. Potrivit sursei citate, ordonanţa de urgenţă adoptată are în vedere corelarea, inclusiv în sensul urmărit de legislaţia europeană, şi clarificarea prevederilor din cele trei legi – Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, precum şi Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, întrucît anumite prevederi ale acestora au fost modificate pe parcursul procesului de adoptare în Parlament.
„Este vorba aici despre achiziţiile directe mici“
„Un element de noutate al acestei ordonanţe este crearea cadrului legal care va permite, ulterior, prin detalierea în legislaţia secundară, încheierea de contracte fără publicarea prealabilă în SEAP a anunţului şi documentaţiei. Este vorba aici despre achiziţiile directe mici realizate de autorităţile contractante, în cazul cărora utilizarea platformei electronice actuale s-a dovedit a nu aduce eficienţă, ci mai degrabă o birocratizare inutilă”, se arată în comunicatul Executivului. Prin OUG sînt clarificate condiţiile şi modalităţile de aplicare a procedurii simplificate, stabilindu-se clar că această procedură se aplică pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică, a acordurilor-cadru şi a concursurilor de soluţii a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile prevăzute de lege. Procedura simplificată reprezintă modalitatea de realizare a achiziţiilor publice sub pragurile impuse de legislaţia europeană, prin publicare numai la nivel naţional şi cu utilizarea de termene mai scurte şi cerinţe minimale necesare pentru îndeplinirea contractului.
Cînd nu poate fi aplicat criteriul costului/preţului cel mai scăzut
O nouă prevedere specifică faptul că nu poate fi aplicat criteriul costului/preţului cel mai scăzut în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru de proiectare şi execuţie. Clarificarea legislativă este necesară pentru a aduce un aport mai mare calităţii în raport cu preţul pentru contracele de lucrări care implică şi partea de proiectare O altă clarificare vizează textul de lege în sensul că persoana care se consideră vătămată se poate adresa atât Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cît şi instanţei de judecată. De asemenea, va fi mai explicită prevederea privind modul de curgere a termenului de soluţionare a contestaţiei, prevăzîndu-se expres că acesta este de 20 de zile lucrătoare de la data primirii copiei dosarului achiziţiei publice de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, în urma transmiterii acestuia de către autoritatea contractantă odată cu punctul său de vedere asupra contestaţiei, pentru a se evita prelungirea artificială a termenului de soluţionare a contestaţiei. Se va aplica un termen unitar, respectiv 5 zile lucrătoare, de comunicare a întâmpinării către instanţa de judecată de către intimat, întrucât cele 5 zile calendaristice pot implica şi zile libere, astfel se poate reduce în practică la 3 zile lucrătoare.
Lasă un răspuns