Fiscul decide cine are capacitatea să facă business

Fiscul decide cine are capacitatea să facă business
Fiscul decide cine are capacitatea să facă business

Fiscul a modificat formularul pentru obţinerea codului de TVA, de la 1 ianuarie 2016, potrivit ordinului publicat pe site-ul propriu
• O treime dintre firme pică testul pe loc

Fiscul a modificat formularul pentru obţinerea codului de TVA, de la 1 ianuarie 2016, potrivit ordinului publicat pe site-ul propriu. Schimbările sînt minore, astfel că procedura va rămîne la fel de strictă ca anul trecut, cînd aproape jumătate dintre cereri au fost respinse, o treime fiind refuzate chiar pe loc. Intrarea în vigoare a noilor Coduri – fiscal şi de procedură fiscală – au impus modificarea procedurii pentru înregistrarea în scop de TVA, astfel încît cerinţele să fie corelate atît cu prevederile, cît şi cu noua numerotare a articolelor de lege.

Ce schimbări aduce ordinul ANAF

Ordinul publicat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) aduce şi cîteva schimbări, cum ar fi posibilitatea declarării online a veniturilor asociaţilor, administratorilor, prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual“ sau neluarea în considerare a documentelor emise de autorităţi străine, care nu îndeplinesc condiţiile de supralegalizare. Procedura a fost drastic modificată de la 1 februarie 2015, cînd a fost introdus un formular (088) cu 18 întrebări, extins apoi la 20 de întrebări referitoare la sediul social, punctele de lucru, angajaţii, veniturile, studiile, profesiile asociaţilor, administratorilor, deţinerile acestora în alte societăţi, eventuale datorii bugetare, fapte înscrise în cazierul fiscal etc. Declaraţia trebuie depusă atît de firmele nou înfiinţate care vor să se înregistreze pentru TVA, cît şi de cele deja înregistrate care îşi schimbă sediul social, administratorii sau asociaţii. În opinia Finanţelor, noua procedură este „o măsură strategică de combatere a evaziunii fiscale în domeniul TVA, iar implementarea sa a dus la o diminuare a evaziunii fiscale, prin blocarea firmelor evazioniste şi a persoanelor implicate în reţele de fraudă sau cu un comportament fiscal anterior, contrar prevederilor legale, manifestat în mod repetat”.

Aproape jumătate dintre firme sînt respinse

Conform datelor obţinute de profit.ro, din februarie pînă în noiembrie anul trecut, au fost depuse 21.701 solicitări de înregistrare în scop de TVA, 7.749 dintre ele s-au încadrat la risc ridicat, însemnînd 35%, fiind respinse direct. Alte 7.511 cazuri s-au situat în categoria de risc mediu şi li s-au transmis invitaţii pentru a se prezenta la sediul ANAF ca să ofere explicaţii suplimentare. Dintre acestea, 5.065 au primit codul de TVA, 1.104 nu s-au prezentat, iar 1.274 au fost trimise pentru investigaţii la Direcţia Antifraudă.

Cum se ajunge la refuz?

În funcţie de îndeplinirea criteriilor, solicitanţii se încadrează într-o grupă de risc. Dacă riscul este mare, sînt direct eliminaţi, dacă este mediu parcurg un interviu cu reprezentanţii ANAF, iar dacă este mic primesc codul de TVA. Printre cele mai importante criterii, a căror neîndeplinire duce la refuzul înregistrării sînt, potrivit sursei citate: instabilitatea sediului social, deţinerea în prezent sau în trecut, de către administratorul care solicită înregistrarea în scop de TVA, a calităţii de asociat sau administrator în societăţi cu risc fiscal ridicat, însemnînd că au obligaţii fiscale neachitate, au fost declarate inactive, fără a fi reactivate ulterior, se află în inactivitate temporară la registrul comerţului, sînt lichidate sau radiate. Fiecare criteriu are un punctaj diferit. Astfel, în unele cazuri, neîndeplinirea a două criterii cu punctaj mare duce la refuzul înregistrării în scop de TVA, menţionează sursa citată, la fel ca în situaţia în care solicitantul nu îndeplineşte trei sau patru criterii cu un punctaj mai mic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *