Persoanele fizice şi firmele care solicită stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu vor depune la administraţiile financiare o cerere însoţită de cartea de identitate a autovehiculului, documentele care atestă dobândirea dreptului de proprietate asupra maşinii, iar în cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din alte state este necesar un act din care să rezulte data primei înmatriculări şi, după caz, o declaraţie pe propria răspundere, precum şi rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român” sau rezultatul evaluării individuale.
În situaţia în care contribuabilul consideră că deprecierea autovehiculului său este mai mare decât deprecierea rezultată pe baza cotei iniţiale de reducere şi/sau a cotei suplimentare de reducere a timbrului, el poate contesta timbrul în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuală a autovehiculului în cauză. În acest sens, contribuabilul va solicita efectuarea expertizei de către un expert al Corpului experţilor tehnici, care, în raportul de expertiză privind evaluarea individuală a autovehiculului, va înscrie şi cota reală de reducere a taxei corespunzătoare maşinii.
Documentele vor fi depuse în original şi copii, cele originale restituindu-se contribuabilului după verificare, prevede un proiect de ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule. Pentru autovehiculele în leasing, cererea va fi depusă în format electronic, împreună cu formularul editat.
Actele sunt analizate de compartimentul de specialitate din cadrul administraţiilor financiare, iar dacă informaţiile sunt incomplete sau greşite, solicitantul va fi notificat pentru a corecta sau completa documentaţia. Pe baza informaţiilor, compartimentul de specialitate va stabili cuantumul timbrului de mediu.
Valoarea în lei a timbrului de mediu pentru autovehicule se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Cursul publicat la 1 octombrie 2012 şi care va fi utilizat în acest an pentru calcularea timbrului a fost de 4,5223 lei/euro.
Decizia privind stabilirea sumei de plată va fi comunicată contribuabilului, iar acesta trebuie s-o achite într-un cont distinct deschis la unităţile Trezoreriei Statului, pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu. Dovada plăţii timbrului va fi prezentată cu ocazia înmatriculării sau transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat.
Timbrul de mediu va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj). Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilităţi, forţelor armate, forţelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliţiei, ambulanţele, autovehiculele hibride şi electrice, cele istorice sau destinate competiţiilor sportive, precum şi cele donate autorităţilor statului cu titlu gratuit. Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moştenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
ANAF a publicat calculatorul pentru taxa de timbru de mediu, care poate fi accesat la adresa http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsitentaContribuabili_r/calculator_taxe/taxa_timbru_2013.html
Lasă un răspuns