Noile norme UE privind protecţia consumatorilor au intrat în vigoare

Noile norme UE privind protecţia consumatorilor au intrat în vigoare

Comisia Europeană (CE) a anunţat ieri intrarea în vigoare a noilor norme UE privind protecţia consumatorilor, ca parte a „Noilor avantaje pentru consumatori”, iar acestea vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale UE privind protecţia consumatorilor, în conformitate cu evoluţiile digitale. Noile norme vor asigura, printre altele, o mai mare transparenţă a pieţelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise, potrivit CE.
În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. Site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare, iar consumatorii vor fi informaţi când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării în mediul online. Consumatorii pot solicita despăgubiri atunci când sunt afectaţi de practicile de marketing înşelătoare sau agresive, dar nu vor mai avea dreptul să returneze produsele pe care, în loc să le fi încercat numai, le-au utilizat deja. În România, ANPC vrea să includă persoane fizice obişnuite care comercializează produse în categoria „operator economic”. O persoană care vinde constant produse pentru a obţine profit poate fi amendată de ANPC.

Doi ani să transpunem directiva în legislaţie
„Noile norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală, protecţie pe care o merită cu prisosinţă. De asemenea, UE spune ‘NU’ produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e aşa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere”, a declarat Vìra Jourová, vicepreşedintele pentru Valori şi transparenţă. Statele membre au acum doi ani să transpună directiva în legislaţia lor naţională pentru a se asigura că toţi consumatorii din UE beneficiază de măsuri de protecţie mai solide.

O mai mare transparenţă a pieţelor online
Noile norme vor asigura, printre altele, o mai mare transparenţă a pieţelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise. Site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin: asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul „unor situaţii de prejudiciu colectiv” care afectează consumatorii din întreaga UE. Atunci când fac căutări online, consumatorii vor fi informaţi în mod clar când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării. În plus, pieţele online vor trebui să informeze consumatorii cu privire la principalii parametri care determină ordinea în care apar rezultatele.

Despăgubiri pentru practicile de marketing înşelătoare
Consumatorii pot solicita despăgubiri atunci când sunt afectaţi de practicile de marketing înşelătoare sau agresive. „Noile avantaje pentru consumatori” vor garanta dreptul consumatorilor din toate statele membre de a solicita despăgubiri individuale (de exemplu, o compensaţie financiară sau rezilierea contractului), atunci când sunt afectaţi de practici comerciale neloiale, cum ar fi practicile de marketing înşelătoare sau agresive. În momentul de faţă, nivelul acestei protecţii variază foarte mult pe teritoriul UE. În schimb, consumatorii nu vor mai avea dreptul să returneze produsele pe care, în loc să le fi încercat numai, le-au utilizat deja. Noile norme introduc, de asemenea, mai multă flexibilitate în ceea ce priveşte modul în care comercianţii pot comunica cu consumatorii, permiţându-le acestora să folosească formulare online sau chat-uri în locul email-urilor, cu condiţia ca respectivii consumatori să poată urmări comunicările lor cu comercianţii.

În România, ANPC vrea să limiteze comerţul mascat
În România, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) informa, în 12 noiembrie anul trecut, că vrea să extindă definiţia operatorului economic pentru a include persoane fizice obişnuite care comercializează produse pe platforme online ca OLX sau Okazii, după cum arăta un proiect de ordonanţă de urgenţă aflat în transparenţă decizională. Definiţia operatorului economic se extinde în aşa fel încât comerciant va fi considerată „persoana fizică ce desfăşoară activităţi independente, în mod repetat, în scopul obţinerii de venit, persoana fizică autorizată şi persoana juridică, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrică, importă, transportă, depozitează sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii”. O persoană care vinde constant produse pentru a obţine profit poate fi amendată de ANPC. Practic, o persoană care vinde constant produse pentru a obţine profit va fi considerată, de legislaţia protecţiei consumatorilor, comerciant, care are obligaţii legale de respectat şi în consecinţă poate fi amendată. Comercianţii online vor fi obligaţi să respecte toate condiţiile impuse şi operatorilor economici societăţi comerciale sau PFA după modificarea legii. De exemplu aceştia vor trebui să fie înregistraţi într-o bază de date pentru a putea fi verificate posibile abateri de la lege. ANPC mai are în vedere prin noul act normativ majorarea amenzilor pentru marii retaileri, implicit companiile cu cifre de afaceri foarte mari, şi coborârea plafonului pentru amenzile impuse de pildă persoanelor fizice sau magazinelor săteşti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *