Codul Fiscal nu trece de testul FMI

image
Codul Fiscal nu trece de testul FMI

Tăierea cheltuielilor pentru compensarea măsurilor nu va fi suficientă să acopere golul generat la buget începînd de anul viitor

FMI recomandă Guvernului să ajusteze măsurile de relaxare fiscală din proiectul Codului Fiscal, întrucît tăierea cheltuielilor pentru compensarea măsurilor nu va fi suficientă să acopere golul generat la buget începînd de anul viitor, a declarat reprezentantul rezident în România, Guillermo Tolosa. „Discuţiile din cadrul misiunii tehnice au mers bine, am făcut progrese mari în a înţelege situaţia fiscală, am descoperit însă că va apărea un gol semnificativ la venituri în 2016. Credem că ţintele Guvernului pentru acest an vor fi atinse, dar pentru anul viitor este mult de lucru pentru a fi capabil să-şi atingă obiectivele“, a afirmat Tolosa, prezent la Euromoney Conferences.

Instituţiile financiare internaţionale sînt sceptice

O misiune tehnică formată din reprezentanţii FMI, CE şi Banca Mondială s-a aflat la Bucureşti în perioada 19-26 mai, avînd întrevederi în principal la Guvern, Parlament şi BNR pentru discuţii pe marginea măsurilor de relaxare fiscală prevăzute în proiectul noului Cod Fiscal, inclusiv reducerea TVA, precum şi planul de măsuri de reformă în economie, angajamente prevăzute în programul cu instituţiile financiare internaţionale. Tolosa a arătat că deficitul bugetar în 2016 este considerabil, estimînd astfel că proiectul de Cod Fiscal în forma actuală va trebui revizuit semnificativ, întrucît doar prin tăierea cheltuielilor pentru compensarea măsurilor nu se va acoperi golul creat. El a sugerat că unele măsuri ar trebui revizuite sau chiar eliminate. Pentru ca programul să continue cu succes, FMI aşteaptă de la Guvernul României îmbunătăţiri viitoare, astfel încît să poată fi modificată proiecţia asupra deficitului şi Guvernul să se încadreze în ţinte. Deficitul anticipat pentru anul viitor este în jur de 3%. De altfel, la sosirea misiunii tehnice, FMI şi CE şi-au exprimat rezerve în ceea ce priveşte măsurile ambiţioase de relaxare fiscală, instituţiile financiare internaţionale fiind sceptice că Guvernul va avea capacitatea să compenseze veniturile la buget în urma reducerii taxelor, în special a TVA.

Soluţii pentru acoperirea găurilor

Instituţiile internaţionale nu cred în creşterea automată a veniturilor din tăierea taxelor şi aşteaptă soluţii pentru acoperirea golurilor. De asemenea, la misiunile anterioare ale FMI în România, cele două părţi nu au căzut de acord asupra liberalizării preţurilor pe piaţa gazelor şi asupra problemelor de la complexurile energetice Oltenia şi Hunedoara. „Am petrecut destul de mult timp analizînd şi agenda structurală. Am văzut ceva progrese în ceea ce priveşte preţul la energie şi situaţia companiilor de stat din sectorul energiei, unde au fost luate recent nişte decizii. Cu certitudine, sectorul de energie este în mijlocul preocupărilor noastre, are pierderi mari şi credem că trebuie să avem o înţelegere profundă de ce există aceste pierderi şi să se ia măsuri pentru a rezolva problemele. (…) Recomandăm Guvernului să întreprindă studiile şi analizele necesare pentru a restabili viabilitatea acestor companii (Oltenia şi Hunedoara – n.red.) pentru că acum sînt compromise“, a mai spus Tolosa. Al treilea acord încheiat cu instituţiile financiare internaţionale în 2013, de tip stand-by, în valoare de patru miliarde euro, expiră pe 27 septembrie, cu posibilitatea că România să nu încheie toate reformele la care s-a angajat. Reprezentanţii Fondului şi ai CE se aşteaptă ca o parte dintre obiectivele asumate să fie atinse, iar pentru acest lucru Guvernul să găsească soluţii pentru rezolvarea unei părţi dintre probleme, astfel încît programul să poată fi evaluat înainte de a expira. Aceştia urmau să programeze o nouă misiune pentru evaluarea acordului, după ce analizau progresele şi măsurile propuse de Guvern, dorind să se asigure că reformele nu vor afecta obiectivele României pe termen mediu. În a doua parte a lunii iunie este prevăzută o misiune la Bucureşti cu reprezentanţi ai Comisiei Europene. Astfel, Executivul ar trebui să reevalueze, să amîne sau să elimine o parte dintre măsurile propuse în proiectul Codului Fiscal cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2016, dintre cele mai importante şi cu impact major asupra bugetului fiind reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20%, astfel încît să poată reduce deficitul pentru a se încadra în ţinte.

Se încheie acordul cu FMI?

În condiţiile în care acest lucru nu se întîmplă, misiunea de evaluare ar putea chiar să nu mai aibă loc, iar programul se va încheia fără revizuirea acordului. Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, declara la jumătatea lunii mai că Guvernul ar putea lua în calcul continuarea parteneriatului cu instituţiile financiare internaţionale dacă actualul acord se încheie cu succes în toamnă, însă ar dori unul mai flexibil, pe modelul polonez. Întrebat dacă, în urma discuţiilor, nu se va ajunge la un acord cu cei de la FMI pe Codul Fiscal, Guvernul va sacrifica acordul cu FMI sau Codul Fiscal, ministrul a spus că Guvernul nu sacrifică nimic şi că trebuie să „facă ceea ce face pentru binele ecnomiei naţionale“.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *